سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها ـ شهین صادقی: گندم مهم‌ترین ماده غذایی بشر است که تاکنون نتوانسته‌اند برای آن جانشینی بیابند و از لحاظ پروتئین و سایر مواد کالری زا در ردیف بهترین و سالم‌ترین مواد‌غذایی قرار دارد.

اما آنچه سال‌هاست سفره‌های هرمزگانی‌ها شاهد آن است نانی بی‌کیفیت و نامرغوب است که نه تنها مایه قوت و نشاط بدن نیست بلکه به‌رغم افزایش چندبرابری قیمت هر قرص نان در فرایند هدفمندسازی یارانه‌ها، ضمن پرداخت پول بیشتر نسبت به قبل، دور ریز بیشتری دارد.

دندان فولادی می‌خواهد

زینب بالاور که خود را دانشجو معرفی می‌کند، می‌گوید: نان بسیاری از نانوایی‌های سطح شهر حالت آلاستسیته ولاستیکی دارد، باید دندان فولادی داشته باشید تا بتوانید این نان‌ها را بجوید. وی ادامه می‌دهد: برای قشری مانند دانشجو که فرصت زیادی برای پخت و پز غذا ندارند و نان جزء جدایی ناپذیر سفره آنهاست وجود چنین نان‌های بی‌کیفیتی واقعا آزار‌دهنده است.بالاور می‌گوید: انتظار می‌رفت پس‌ازآزاد‌سازی‌ قیمت نان، کیفیت آن افزایش یابد که متأسفانه نه تنها تغییری در کیفیت نان ایجاد نشد بلکه باید محصولی بی‌کیفیت تررا با قیمت بیشتر خریداری کنیم.

مجید احمدی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی نیزبا گلایه شدید از بی‌کیفیتی نان‌های عرضه شده در سطح شهر می‌گوید: معمولا نانی که خریداری می‌کنیم سوخته‌است و بوی نامطبوعی دارد که گاهی طعم گازوئیل را نیز با خود به همراه دارد. وی ادامه می‌دهد: قبل از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها و آزاد‌سازی‌ قیمت نان، هر چند روز یکبار نان خریداری و در فریزر نگهداری می‌کردیم ولی در حال حاضر نان را نمی‌توان چند روز نگه داشت، به محض سرد شدن نان، بوی نامطبوعی مانند گندیدگی از نان به مشام می‌رسد که خوردن آن را غیرممکن می‌سازد. ساره چشم به‌راه که خود را خانه‌دارمعرفی کرد نیز با ابراز تأسف از کیفیت نان‌های پخت شده در سطح شهر گفت: مدتی است که از نان‌های صنعتی استفاده می‌کنیم؛ هم از کیفیت بهتری برخوردار است وهم تا چند روز که در یخچال نگهداری شود قابل استفاده است اما نان‌های سنتی این طور نیست؛ قسمت اعظم آن را خمیر تشکیل می‌دهد و آن قسمتی که پخت شده نیز به‌علت سوخته بودن قابل مصرف نیست.

افزایش قیمت بدون افزایش کیفیت

بیشتر نانوایان سطح شهر بندرعباس، دلیل پایین بودن کیفیت نان را ارائه آرد‌های نامرغوب عنوان می‌کنند.فریدون حمیدی یکی از نانوایان با سابقه بندرعباسی در این رابطه می‌گوید: پایین بودن دستمزد کارگران، نبود کارگر ماهرو شرایط سخت کار با توجه به هوای گرم استان از جمله علل اصلی پایین بودن کیفیت نان است؛ به‌طوری که متأسفانه یک کارگر به‌دلیل مشکلات ذکر شده، بیش از ۶ ماه نمی‌تواند دوام بیاورد. وی می‌افزاید: با قرار دادن دستگاه‌های خنک‌کننده باید فضای مناسبی را برای نانوایی به‌وجود آورد ولی به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های جانبی و در آمد پایین نانوایی این امکان میسر نیست. وی خاطرنشان کرد: کیفیت نان تولیدی نسبت به سابق چندان تغییری نکرده و افزایش قیمت نان به‌دلیل گران شدن آرد، سوخت و انرژی است نه‌افزایش کیفیت نان.

توازن بین قیمت نان و کیفیت آرد

استاندار هرمزگان در جلسه شورای آرد و نان استان اظهار داشت: نان یک کالای اساسی و استراتژیک است که نقش غیرقابل انکاری در زندگی و معیشت روزانه شهروندان و خانواده‌ها ایفا می‌کند بنا‌براین باید به سمتی برویم که بین قیمت نان و کیفیت آن توازن و تعادل ایجاد شود و برای بهینه‌سازی و ساماندهی آن نیز کار کارشناسی صورت گیرد.حسین هاشمی تختی افزود: هدف نهایی در عرضه این کالا باید رساندن و تحویل نان مرغوب و با کیفیت به مردم باشد که تحقق این هدف نیازمند فراهم کردن زمینه‌ها و بسترهای لازم است.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: باید نانوایان را تشویق کنیم که کیفیت نان را جدی بگیرند و در این راستا باید تعداد نانوایی‌های آزادپز را افزایش دهیم و تقویت کنیم و اگر نیاز باشد تسهیلات لازم به آنان پرداخت شود.

هاشمی‌تختی تاکید کرد: دستگاه‌های متولی و مجری امر تولید نان در استان با تشکیل کمیته بهینه‌سازی نان و نانوایی، باید در اسرع وقت به‌صورت ویژه طرح ارتقای کیفیت نان تولیدی در استان و رفع نواقص و موانع پیش روی این مسئله را برعهده بگیرند.

کیفیت آرد بندرعباس پایین است

فرماندار بندرعباس نیز گفت: کیفیت آرد بندرعباس خیلی پایین است و کیفیت پایین آرد یکی از دلایل اصلی وضعیت نامطلوب نان در بندرعباس است.

عباس امینی‌زاده با بیان اینکه نان نقش اساسی در سبد خانوار داشته و یکی از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی مردم، استفاده از نان مرغوب است، بیان داشت: تهیه نان مطلوب و با کیفیت و کمیت خوب یکی از مطالبات بحق مردم است و نانوایان باید برای تهیه نان مطلوب تلاش کنند. وی افزود: وضعیت بهداشتی نانوایی‌های بندرعباس خیلی پایین‌تر از سطح استاندارد است و نانوایان باید برای افزایش کیفیت نان وضعیت بهداشتی نانوایی‌های خود را بهبود بخشند. فرماندار بندرعباس درخصوص پخت و بسته بندی غیربهداشتی نان در برخی منازل گفت: باید با پخت نان در منازل برخورد جدی‌تری صورت گیرد.

کد خبر 146117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز